kruising Bergweg
Foto verantwoording
2,4,6 Ab Schuurman
1,3,5 kopie van OW
ingang Zocherlaan
bij Schilzlaan
Stuur een
bericht of reactie



                                  
2014

Feb
Zienswijze BBN Brederodelaan
Feb
Appendix zienswijze Brederodelaan
Jan
Definitieve ontwerp uitgelegd
Jan
Verslag meeting bewoners/gemeente



2014

Jan
Tekening herinrichting Brederodelaan













Archief
Documenten
14 nov 2014
De werkgroep heeft met de wethouder Marjolein de Rooij en enkele adviseurs een gesprek gevoerd in positieve sfeer.
Centraal stond: hoe zorg je dat er langzamer en veiliger gereden wordt dan thans het geval is. De metingen van september j.l. vielen hoger uit dan verwacht.
De beschikbare kennis en inzichten werden gedeeld.

De inzichten van de politie inzake voetgangersoversteekplaatsen werden ons duidelijk uitgelegd; wij vroegen derhalve wat de politie adviseert voor het noordelijk deel (vanaf de v. Ewijcklaan) om snelheidsbeperking en dus meer veiligheid te realiseren. Zijn reactie:
a> optisch - in deze situatie waarschijnlijk alleen te bereiken door meer bomen nabij de rijbaan - indien al mogelijk worden dan voetgangers die willen oversteken aan het gezicht van voertuigbestuurders onttrokken
b> een middenberm of bochten - moeilijk in verband met ruimtegebrek
c> bestrating met klinkers of kasseien of nog erger - te veel geluidsoverlast voor aanwonenden, en ook niet des Bloemendaals
d> een vloeiende drempel - met weinig geluidsoverlast.
De argumentatie van gemeentezijde was verder vooral gebaseerd op de ervaringen met de Zijlweg en Militairenweg, waar de snelheid na de herinrichting flink omlaag ging.
Onze argumentatie was dat dit niet in alle opzichten goed vergelijkbare referenties zijn.
De wethouder beloofde maatregel d> op korte termijn nog eens diepgaand te bespreken met alle adviseurs, en dan de knoop door te hakken.
Gestreefd wordt de uitvoering uiterlijk in mei op gang te hebben.   

26 okt 2014
Herinrichting Brederodelaan

De werkgroep heeft hopelijk binnenkort een afspraak met de nieuwe wethouder, Mevr. Marjolein de Rooij.
Wij willen nog enkele verbeteringen van het gemeentelijke plan, want we  begrijpen niet dat enkele oversteekplaatsen in het noordelijke deel uit het eerdere concept werden geschrapt.

1 aug 2014
Het definitief ontwerp herinrichting Brederodelaan is op 8 juli 2014 vastgesteld door B&W. De bijbehorende plantekeningen zijn te vinden op de website van de gemeente. De buurtwerkgroep vindt circa de helft van de ingediende wensen terug in dit ontwerp. Maar er zijn ook een aantal wijzigingen t.o.v. het gemeentelijke concept die ons niet bevallen, met name het noordelijk gedeelte van de Brederodelaan. Zoals het schrappen van veilige/beveiligde oversteekplaatsen; ook zijn er onvoldoende extra parkeer-gelegenheden opgenomen.
De werkgroep wil dit op korte termijn bespreken met de nieuwe wethouder, Mevr. Marjolein de Rooij.
Er is een afspraak gemaakt voor 23 oktober 2014. Is helaas op het laatste moment afgezegd.



"Nadat eind december 2013 een conceptplan gepubliceerd is door het College van B & W kon iedereen zijn zienswijze vertellen of schrijven. De werkgroep heeft met een flinke brief gewezen op een aantal zaken die nog verbeterd konden worden. Overigens vonden wij het concept al heel veel goede eigenschappen hebben.
Medio 2014 kwam dan het definitieve plan met toelichting op alle punten, met name daar waarop zienswijzen waren ingediend.
De werkgroep was hiermee ingenomen, omdat in elk geval de helft van onze suggesties waren overgenomen. Maar we waren heel verbaasd dat 2 voetgangersoversteekplaatsen (VOP's) in het noordelijk gedeelte van de Brederodelaan waren geschrapt.
Voor de werkgroep weegt veiligheid het zwaarste. En wij willen graag meedenken over maatregelen waardoor de snelheid van auto's zo veel mogelijk tot 50 km/uur beperkt blijft. Het schrappen van de VOP's vonden wij bijzonder onverstandig, te meer daar steeds meer gezinnen op Park Brederode gaan wonen, en per fiets en lopend veel meer in het noordelijk deel de Brederodelaan moet worden overgestoken.
In augustus hebben wij een gesprek gevraagd met de behandelende ambtenaar, en ook gekregen. Wij merkten dat sommige zaken vanwege landelijke regels niet anders mochten, en ook dat er bereidheid was om het schrappen van de VOP's in heroverweging te nemen.  Hij beloofde ook voor metingen te zorgen (aantallen en snelheden) en deze zijn in september op 2 plaatsen uitgevoerd gedurende 2 weken/3 weekends.
Wij spraken een vervolggesprek af met de wethouder en iemand van de politie die over verkeersveiligheid gaat. Dit bleek om ons niet erg duidelijke redenen heel lastig te zijn. Maar nu zien we uit naar vrijdag 14 november; hopelijk gaat deze afspraak door."

8 juli 2014
Het definitief ontwerp herinrichting Brederodelaan is op 8 juli 2014 vastgesteld door B&W. De bijbehorende plantekeningen zijn te vinden op de website van de gemeente. De buurtwerkgroep vindt circa de helft van de ingediende wensen terug in dit ontwerp.

Maar er zijn ook een aantal wijzigingen t.o.v. het gemeentelijke concept die ons niet bevallen, met name het noordelijk gedeelte van de Brederodelaan.
Zoals het schrappen van veilige/beveiligde oversteekplaatsen en ook zijn er onvoldoende extra parkeergelegenheden opgenomen.

De werkgroep wil dit op korte termijn bespreken met de nieuwe wethouder, Mevr. Marjolein de Rooij.
30 juli 2014
1. het definitieve ontwerp (DO_04.2) voor de herinrichting van de Brederodelaan vast te stellen; [2014019574]
2. de schriftelijke zienswijzen op het voorlopig definitief ontwerp geanonimiseerd te beantwoorden conform reactienota 2014018458;
3. het definitieve ontwerp op de website te publiceren;
4. de raad te informeren met collegebrief 2014051013.
Voor contact met deze werkgroep klik op de link rechts
Brederodelaan 2014
2014 Herinrichting Brederodelaan